HeikkiSalmela

Kaikki blogit puheenaiheesta PISA

Johtaako väestörakenteen muutos yksityiskouluihin?

Espoossa hyväksyttiin juuri kotouttamisohjelma vuosille 2018-2021. Pysäyttävintä uutta tietoa kotouttamisohjelmassa on itselleni se, kuinka jopa toisen polven maahanmuuttajien matematiikan osaaminen on lähes kaksi vuotta kantaväestön oppilaita jäljessä. Kyse ei ole ainakaan kiinalaisista, joiden kulttuurissa panostetaan koulunkäyntiin tosissaan ja tuskin venäläisistäkään.

Harrastavatko opettajat oppilasshoppailua?

Tiistain A-studiossa (21.11.2017) olin opettajaedustajana pohtimassa, mikä suomalaisessa matematiikan opiskelussa mättää, erityisesti pojilla. Kysymys on kaikkea muuta kuin helppo ja on kirvoittanut valtavan kirjoitusryöpyn, joissa nimimerkin turvin haukutaan opettajia.

Koulukulttuurin muutos ja väestönvaihdos heikentävät oppimistuloksia

Suomen Pisa-tulokset ovat jyrkässä laskussa. Ruotsissa Pisa-tulokset ovat romahtaneet. Ruotsissa maahanmuuton kasvulla on selvityksen mukaan rajallinen vaikutus laskeviin tuloksiin, mutta maahanmuuttajataustaisten nuorten ja kantaväestön nuorten väliset oppimistulosten erot ovat yhä merkittävät. Tämä tarkoittanee, että massamaahanmuutto EU:n ulkopuolelta ei ole ainoa merkittävä tekijä tulosten laskussa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oecdlta-haukut-ruotsin-kouluille---pisa-tulokset-romahtaneet/Sc8ypKBB

Pisa, kunnat ja harhapolut

Tiedätkö sinä, mikä Pisa-keskustelussa on pielessä? Mitä on jätetty kertomatta? Varmasti sinäkin olet huomannut, miten viime päivinä on paljon keskusteltu tuoreesta Pisa - tuloksesta. Noista keskusteluista on jäänyt muutama aivan ratkaisevan tärkeä asia huomioimatta! Tulokseen liittyen kritisoidaan isosti koulutuksen ja sivistyksen kentällä menossa olevia uudistuksia. Kurkistetaanpa kuitenkin hieman syvemmälle, sinne missä juuret nykyiseen Pisa-tulokseen, ja moniin muihin ongelmiin, oikeasti ovat.

Jos tavoitamme uuden OPS:n hengen, valmistaudumme seuraavaan Pisaan.

Jos haluamme pärjätä Pisassa paremmin, on syytä pysähtyä ja miettiä, mitä testi oikein mittaa? Jokaiselle lienee tuttu lause: ”Pisa mittaa vain arkielämässä tarpeellisia taitoja. Toista on Timms, jossa otetaan mittaa jatko-opintokelpoisuudesta.” Sain kunnian osallistua kolmen matematiikan kompetenssin huippututkijan, Jeremy Kilpatrickin, Mogens Nissin ja Ross Turnerin, kurssille Oslon yliopistossa 2014. Kyseiset herrat ovat sekä Pisan että Timmsin terävintä kärkeä. Tuon kurssin jälkeen olen ollut Pisan pauloissa ja ymmärtänyt paremmin sen kauneuden.

Lahjakkaiden Pisa-tulokset ovat laskeneet – mutta tästä ei saa puhua?

Peruskoulumme hyvä maine on pitkälti perustunut Pisa-tuloksiin, joita on hehkutettu osoituksena korkeasta koulutusjärjestelmämme tasosta. Syyksi hyville suorituksille on esitetty suomalaisten opettajien korkeaa koulutustasoa sekä "tasapuolista" julkista koululaitostamme. Suomi loisti Pisassa vielä vuonna 2006. Tämän jälkeen tulosten lasku on ollut dramaattista.

Suomen tytöt ovat timanttia – miksi pojat eivät yllä PISAssa samaan?

Hyvää itsenäisyyspäivää, osaava Suomi! Olemme juuri julkaistujen PISA-tulosten perusteella edelleen koulutuksen kärkimaa. Huolta herättää kuitenkin koulutuksen tasa-arvo. Etenkin tyttöjen ja poikien väliset erot ovat kasvaneet. Suomen tytöt olivat kaikkien maiden tytöistä toiseksi parhaimpia. Poikien välisessä vertailussa Suomen pojat uhkaavat pian jäädä kärkikymmenikön ulkopuolelle. Suomalainen malli siis toimii – mutta ei yhtä hyvin kaikille.

Koulu ei kiinnosta — miksi pitäisikään?

Kun PISA-tulokset julkaistaan tänään muutaman tunnin päästä, alkanee jälleen valtava harmitus, ylitulkinta, kammoksunta ja yleinen paheksunta sekä nuoria, koululaitosta, opettajia, vanhempia että koko nykyistä maailman menoa kohtaan. Muistellaan kuinka ennen kaikki oli paremmin ja kuinka kyllä jokainen edeltävä sukupolvi oli parempi, ahkerampi, viisaampi ja parempi koulussa. Vaikka noista ei mikään tietysti paikkaansa sellaisena pidäkään, varsinkaan tuon kouluasian suhteen, mutta se on se miltä asiat tuntuu.

 

Voiko PISA pisteitä syödä ?

Näin koulutusvälikysymys viikolla haluaisin kysyä miksi Suomi, jossa ylpeillään korkeatasoisesta koulujärjestelmästä, on  tieteen tasossa jäänyt jälkeen Eurooppalaisista kilpailijamaista.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä